Suovanlahden sonniyhdistys – iloista menoa koko kansalle

Suovanlahden sonniyhdistyksen perinneseura on perustettu 17.7.2005. Kotipaikkana on Viitasaarella sijaitseva Suovanlahden kyläyhteisö. Yhdistys on rekisteröity nimellä Suovanlahden sonniyhdistyksen perinneseura.

Yhdistyksen nimi on paikallisissa puheissa muuntunut muotoon Suovallahen sonniyhistys. Sen taustana on Kimingin sonniyhdistys, joka oli aikoinaan Suomen vanhin sonniyhdistys. Se kuitenkin lakkautettiin 1980-luvulla.

Uuno -Suovallahen Sonniyhistyksen nimikkosonni

Tavoitteet

Suovallahen sonniyhistyksen tarkoituksena on ylläpitää sonniyhdistysten jaloja perinteitä: koota yhteisiin värikkäisiin tapahtumiin asukkaita kaikista väestönosista omalta paikkakunnalta ja kauempaakin. Etenkin yhteiset sonniyhdistyksen tapahtumat kiinnostivat kaikkia.

Myös Suovanlahen sonniyhistys ponnahti heti virkeään eloon. Sen yli 700 jäsentä edustavat suomalaista yhteiskuntaa paremmin kuin eduskunta. Jäseniä on jopa 11 eri maasta.

Suovallahen sonniyhistys on mukana sellaisissa toimissa, jotka kokoavat eri alojen ihmisiä yhteen vanhojen perinteiden nimissä, mutta nykyajan hengessä. Mahdolliset tuottonsa yhdistys käyttää yleishyödyllisten hankkeiden tukemiseen. Yhdistys järjestää itsekin tapahtumia, tuottaa julkaisuja ja osallistuu eri toimintoihin tuottaakaseen kansalaisille iloa arkisten huolten lomaan.