Perustaminen

Suovanlahden sonniyhdistyksen perinneseuran – Suovanlahen sonniyhistyksen - syntymiseen vaikutti ratkaisevasti paikkakunnan suurimman yrityksen, Moisio Forest Oy:n, johtaja Juha Moisio. Hän sanoi perustavaa kokousta edeltävän kahvituokion aikana painavat sanansa: ”Eiköhän myö perusteta uus!” Nämä sanat olivat paikallaan, sillä muutama vuosi aikaisemmin oli menty lakkauttamaan Suomen vanhin sonniyhdistys, Kimingin sonniyhdistys.

Tarvittiin siis uusi yhdistys jatkamaan maineikkaita sonniperinteitä paikkakunnalla. Vuonna 2005 ilmestyneessä Eero ja Sini Paanasen kirjoittajamassa laajassa Suovanlahden kyläkirjassa, Suovanlahti – Valtakunta valtakunnassa, on esitelty myös vanhan sonniyhdistyksen tuloksia ja toimintaa.

Johtaja Juha Moisio on maailmalla kekseliäistä tuotteistaan tunnetun metsäkoneyrityksen ansiokas yrittäjä. Hänen sanansa johtivat myös Suovallahen sonniyhdistyksen syntyyn ja nopeaan kasvuun.

Monessa mukana

Sonniyhdistys on lyhyenä toimiaikanaan ehtinyt olla jo monessa mukana. Viitasaaren kaupunki 10-vuotisen toimintansa nimissä halusi tukea yhdistystä tapahtumien järjestämisessä.

Kesällä 2006 yhdistys osallistui Suovanlahdella pidettyyn yhteiseen suurtapahtumaan, Tikusta asiaa. Siinä eri tavoin esiteltiin havainnollisesti, miten puu muuttuu eri vaiheissaan kuluttajille tarpeellisiksi hyödykkeiksi. Mukana tässä tapahtumassa oli suuria valtakunnallisia, maakunnallisia ja paikallisia toimijoita.

Kesällä 2006 Suovanllahen sonniyhistys järjesti myös ensimmäisen oman tapahtumansa, perinteiset vanhan ajan iltamat. Yleisöä oli suuren salin täydeltä. Esiintyjinä olivat mm. Helsingin Sanomien päätoimittaja Reetta Meriläinen juhlapuhujana sekä viihdetaiteilija Erkki Liikanen, jonka esitys ´Suomalaisten tulo Suomeen´ vastasi mainiosti iltamien perinteistä huumoriosuutta ja valloitti yleisön perusteellisesti. Tässä tilaisuudessa taustatukena oli Suovanlahden maamiesseura ja muitakin paikallisia voimia.