Suovanlahti on perinteistään erittäin kuuluisa kyläyhteisö. Se on historiallisesti neljän kylän kokonaisuus, johon kuuluvat Suovanlahden ”keskusyksikön” lisäksi Mäntylänkylä, Haarala ja Kiminki. Suovanlahti on nimetty 1990-luvulla Keski-Suomessa vuoden kyläksi.

Historiaa ja sen asukkaiden monimuotoisia vaiheita on kuvattu vuonna 2005 ilmestyneessä Eero ja Sini Paanasen kirjoittamassa 450-sivuisessa kyläkirjassa, Suovanlahti - Valtakunta valtakunnassa. Valtakunta Suovanlahden laatusanana on kehittynyt aikojen kuluessa kuvaamaan kylän omatoimisuutta ja riippumattomuutta. Ensimmäisiä pysyviä asukkaita Suovanlahdelle ilmestyi 1560-luvulla. Merkkejä vuosituhansia vanhemmastakin asutuksesta seudulla on runsaasti.

Superlatiivien kylä

Suovanlahteen liittyy monia sellaisia sanoja kuin ensimmäinen tai suurin. Suovanlahdelle perustettiin Viitasaaren ensimmäinen Osuuskauppa, jonka sivumyymälöitä oli mm. kirkonkylässä. Siellä aloitti toimintansa Keski-Suomen ensimmäinen kyläkoulu. Myös nuorisoseura käynnistyi ensimmäisten joukossa Keski-Suomessa. Myös lainajyvästö ja kyläkirjasto käynnistettiin jo 1800-luvulla. Kirjastossa oli alun perin poikkeuksellinen hienoja teoksia ja lainausmäärät olivat suuret. Osuusmeijeri keräsi tuottajia laajalta alalta; voita vietiin Suovanlahdelta ympäri maailmaa. Myllyjä oli useita. Niistä Alamylly, jota nyt ollaan kunnostamassa perinnenähtävyydeksi, oli suorastaan legendaarinen. Suovanlahden maamiesseura viettää vuonna 2007 jo 100-vuotisjuhliaan. Aikoinaan paikkakunnalla toimi kaksikin virkeää työväenyhdistystä. Myös luonto tuntui liittyvän suovanlahtelaiseen superlatiivikerhoon: Suomen pisin mänty, noin 35 metriä, kohoaa Suovanlahden hiekkarinteillä.

Jo 1920-luvulla rakennetun Seurojentalon lavalla esitettiin kylän omin voimin melkeinpä uskomaton määrä näytelmiä. Viisikin ensi-iltaa vuodessa paikallisin voimin on mahtava suoritus. Vastaava määrä voisi saada kaupunkien suurtenkin teattereiden johtajat onnellisiksi.

Luonnonkaunis kylä

Edellä mainitussa kyläkirjassa, Suovanlahti - Valtakunta valtakunnassa, todetaan, että Luojan on täytynyt olla hyvällä tuulella, kun kehitti tälle kylälle luonnonympäristön. Suuri Keitele-järvi ulottaa monimuotoiset lahtensa ja niemensä tälle seudulle niin hienolla tavalla, että se saa katsojansa yhä hengästymään pelkästä kauneuden kokemisesta. Seutu on suosittu lomamaa, jonne ilmestyy matkojenkin päästä loma-asukkaita. Aikoinaan Mäntylän kylän perukoilta uitettiin poikkeuksellista järvien ja jokien ketjua pitkin kilometrien matkalla puita.